Friday, December 3, 2010

bab 5

sepanjang malam azie risaukan desmond. ditelefonnya telefon off, masange tidak berbalas. azie takut apa2 terjadi pada desmond. tidurnya pun tak lena. kemana hilangnya desmond? telefon rumah desmond, mak desmond beritahu desmond tak pulang semalaman. bertambah risau hati azie dipejabat desmond tiada. dikatanya masuk tengah hari. sakit kah desmond?

pada pukol 1 desmond berada diopis namun tidak berjumpa azie. dia tidak mahu melihat azie waktu itu. dia merasa serba salah terhadap gadis yang terlalu baik padanya. dia tak dapat membayangkan kalau azie tahu apa yang berlaku pada malam tadi antara dia dan tina. tidak azie tak boleh tahu tak tak boleh. kalau azie tahu pasti azie akan tinggalkannya buat kali ke2.

"des... kat sini awak rupanya. puas saya mencari, awak kemana? semalaman awak tak balik. saya risau des." akhirnya desmond tak dapat mengelak lagi. terpancar kerisauan diwajah azie. namun melihat mata yang bengkak dan muka yang pucat diwajah azie membuatkan desmond kerisauan.
"awak kenapa mata awak bengkak? muka pucat pulak..?" desmond membelai rambut azie.

"saya tak tidur malam tadi, saya risau kan awak, awak kenama?" betapa bersalahanya desmond membuat gadis itu tak tidur sepanjang malam sedang dia arghhhhhhh!!!

"saya tertidur kat tasik dalam kereta telefon batery low.. maafkan saya..." dihimpit lagi rasa bersalah kerana terpaksa berbohong. mana mungkin diceritakan kisah sebenar. kekesalan tiada kesudahan. sedang mereka leka berbual tina hadir dengan muka selamba, desmond pula yang kekalutan

"disini pejabat bukan tempat untuk bermadu kasih ye" muka tina bagaikan tiada rasa bersalah.
"jeles ker?" desmond membalas dengan alasan agar tina sedar.
"jeles? ermm maybe no sebab i dah dapat lebih dari itu..." tersenyum lebar bagaikan kepuasan apa yang telah dihajati telah dalam genggaman. desmond terus menarik tangan azie lalu pergi dari tina.

"awak tak baiklah balas dia macam tu.." azie sememangnya selalu mengalah terhadap tine kerana azie tak tahu bahawa tina memusuhi dia.
"biar dia sedar. dah lah kita buat kerja k, malam nanti kita pergi makan makanan kegemaran awak..." samabil mencuit hidung azie. terasa kemesraan mereka amat membahagiakan. tina yang mengintai sebalik tembok semakin meluat. namun dia puas dengan apa yang telah berlaku dan lebih puas dengan hasil yang akan berlaku. betapa keinginannya semakin tercapai dan dia akan pastikan desmond dalam genggaman.


tibalah malam yang dinantikan, desmond dan azie berada dikedai makan yang memang menjadi kegemaran azie makan kacang pall dan abc. memang simple sahaja pemakanan azie sebab itu desmond tak sanggup melepaskan azie dari genggamannya. mereka makan bersuapan dengan begitu mesra. walau dalam hati desmond tersisa kekesalan akan kesilapanya bersama tina semalam. semoga rahsia akan menjadi rahsia. hati azie tak layak untuk disakiti.

"awak... kenapa nie tak sihat ker?" diletaknya tangan didahi desmond kerana tersedar dari tempat kerja desmond banyak bermenung bagaikan ada masalah.
"tak lah... cuma saya suka tengok awak makan, makan banyak tapi gemok tak juga." sambil tersenyum dapat menyakat azie untuk menghilangkan rasa keraguan dihati azie.
"awak perli saya ker? tak nak makan lah macam nie" azie menarik muka masam mencuka.
" alah alah majok plak... jangan majok nanti lipas datang." satu cubitan hinggap ditangan desmond, desmond hanya mengaduh kesakitan.

malam itu merupakan malam yang indah buat mereka kerana tanpa gangguan dan mereka menghabiskan sisa malam dengan menatap bintang dilangit, memang itulah aktiviti malam. setelah jam menunjukkan pkol 11malam desmond menghantar azie pulang.

sebelom azie melangkah kan kaki keluar dari kereta desmond sempat menarik tangan azie lalu diusap lembutnya dahi azie.. azie melentuk kepala dibahu desmond,

"awak seandainya saya ada buat kesilapan besar sanggup tak awak maafkan saya?" tak terlintas dipikiran desmond untuk bertanya soalan sedemikian. namun secara spontan soalan itulah yang terkeluar dari mulutnya.

"awak lakukanlah kesalahan besar mcm mana pun bukan kemaafan 2 awak memohon pada saya... tapi pada tuhan patut awak memohon maaf. saya hanya manusia biasa jerk tak tahu kesalahan jenis apa yg dapat saya maafkan dan kesalahan apa x patut saya maafkan..." jawapan azie membuatkan desmond keresahan.

"maknanya kalau saya melakukan kesilapan besar awak x kan maafkan saya?" soalan penuh dengan kekesalan.

"awak kenapa ni tanya soalan macam nie? awak ada buat apa2 ker?" azie mula ragu2.
"errgggg tak lah saya hanya bertanya jerk. mana tahu saya terbuat silap ke..." desmond mengaru kepala yang sememangnya tidak gatal.
"k lah awak pandu baik2 jgn tertidur di tasik lagi k." mereka bersalaman tanda berpisah sementara.

desmond semakin dihimpit rasa bersalah diatas apa yang terjadi. hati azie tak layak disakiti...awak maafkan saya. saya tak sengaja mendustai cinta kita.

No comments:

Post a Comment