Saturday, December 4, 2010

bab 7

2bulan sudah berlalu. hubungan yang dijalin menjadi semakin mesra kebencian tina semakin meluap luap. diusapnya perut yang membuahkan hasil dan tak lama lagi pasti desmond tak dapat melepaskan diri darinya. segalanya berbaloi.

tengah hari itu azie tak pergi lunch dengan desmond kerana desmond ada kerja lain diluar. azie hanya makan nasi bungkus dipejabat. tina menghampiri azie yang makan keseorangan dengan muka yang lesu.
"tina.. muka kau pucat, kau tak sihat ke?" tanya azie penuh kerisauan.
"aku... aku asyik muntah jek azie, tak tahu lah salah makan kot."
"aku bawa kau pergi klinik k. badan kau lemah nie bahayalah nanti." tanpa banyak membantah azie memapah tina menuju kekereta lalu memandu pergi keklinik panel berdekatan. sepanjang tina berada dalam bilik rawatan azie penuh kerisauan. itulah azie walau orang buat apa pun dia tetap membantu didalam kesusahan.

"dokter macam mana dengan kawan saya?"suara azie begitu cemas.
"kawan awak semakin pulih dan dia mengandung satu bulan 2minggu.." dokter berlalu pergi meninggalkan azie yang kehairanan.

"mengandung? ya allah anak siapa yang dikandungkan tina? kasihan tina berhadapan semua ini dengan sendiri." azie monolong dengan diri sendiri.



didalam kereta menuju pejabat azie hanya berdiam kan diri manakala tina buat muka bersalah. didalan hati berbunga keriangan akhirnya tak lama sahaja lagi desmond akan hadir dalam dirinya.

"azie.. terima kasih bawa aku pergi klinik, aku harap kau dapat rahsiakan masalah aku." tina bersuara agak lemah.
"baiklah tina, tapi kau kena jaga kandungan kau dengan baik tau. kalau boleh kau cari bapaknya untuk bertanggungjawab. jangan biarkan dia terlepas k." nasihat azie dalam tak sedar dia dipermainkan.

"azie azie, betapa bodoh dan lurusnya kau! kau tahu tak bapak anak yang aku kandung kan ni sapa punya?" tina tersenyum kepuasan seorang diri.. hanya dalam hati sahaja dapat berkata.



petang yang damai desmond dan azie berjoging bersama, memang itulah aktiviti mereka dihari jumaat setelah balik kerja. walau keletihan ditempat kerja bersenam mereka tidak lupa. mereka berjoging dengan kemesraan terpancar diwajah mereka. setelah penat seperti kebiasaannya mereka akan berehat ditepi tasik.

"awak saya bawa tina pergi klinik semalam"sambil mengelap peluh yang membasahi muka
"awak bawa dia klinik buat apa?" jelas kehairanan terpancar diwajah desmond
"dia muntah2 saya bwalah.. awak dia mengandung.... awak tak tahu ke sapa bot friend tina? kesianlah saya tengok dia kena tanggung sendiri." desmond terkedu mendengar jawapan azie yang spontan. tanpa berjawab apa2 desmond mengajak azie pulang kerana sudah kehilangan modal untuk menjawab dan kehilangan mood untuk berjoging.didalam perjalanan desmond hanya berdiam diri bagaikan memikirkan sesuatu namun azie turut membisu berpikiran pasti desmond menumpukan perhatian pemanduannya.


malam yang begitu sepi namun dihiasi dengan bintang berkelipan didada langit dengan angin yang segar, desmond dengan sabar menanti tina dikedai mamak osman.
walau dihati nya penuh dengan kerisauan.akhirnya nampak juga kelibat tina dengan berpakai ringkas. dihulurkannya senyuman manis pada desmond namun tidak diendahkan.

"akhirnya kau nak juga jumpa aku kan?" sambil melabuhkan punggungnya dikerusi berhadapan dengan desmond.
"kau ambik nie dan kau tahu apa nak buat" desmond menghulurkan check kepada tina.
"oooo kekasih hati kau dah bagitahu ye.. bagus... tapi des kau jangan ingat aku bodoh.. aku tak kan buang, kalau aku buang kau tak kan bersama aku kan.?"
"apa yang kau nak sebenarny?" azie membantu kau tapi kau tikam dia?" desmond hilang pertimbangan
"simple.. aku just nak kan kau dalam genggaman aku." tina membesarkan mata.
"herm kau bermimpi.. meskipun kau lahirkan anak aku, aku tetap tak kan bersama perempuan murah macam kau. entah2 itu bukan anak aku!" bernada sinis walau dalam hati terlalu kepanasan.
"perempuan murahlah yang kau telah tidur malam tu dan hasilkan anak ini."tina terus berlalu pergi tanpa mengan check yang diberikan. desmond menumbok meja restoran tanpa menghiraukan pelanggan yang lain.

No comments:

Post a Comment