Friday, December 3, 2010

bab 1

dipagi yg hening... azie berjoging tanpa ditemani sesiapa.
hanya dirinya seorang, tak seperti kebiasaannya di temana desmond.
berjonging seorang diri memang sunyi. namun kesedaran mula menyelinap dihati.
terasa pedih dengan apa yang terjadi dimalam tadi. segalanya berlaku dengan pantas.
hubungan yang terjalin selama 2 tahun akhirnya berakhir dengan sia2. air mata berjujuran tatkala segala kenangan singgah dikotak ingata.
seakan semuanya berlaku hanya semalam. namun langkah kaki harus diteruskan begitu juga kehidupan. hati harus kuat meneruskan langkah baru tanpa dia dan hanya kenangan
bersama azie.

setelah penat berjoging dan peluh telah membasahi badan, azie mengambil keputusan untuk rehat seketika. ditepi tasik tempat selalu dia dan desmond berehat setelah penat berjoging. segala kenanganlah datang dengan serta merta...
"awak ni apalah baru berapa minit kita joging.. dah penat, mcm perempuan awak ni lah." azie hanya tersenyum melihat desmond yg tercungap kepenatan mengejarnya.
"awak boleh lah, awak tu olahragawati saya ni PBSM mana sama dengan awak." balas desmond sambil membuka tutup botol air mineralnya. setelah hilang kehausannya, dihulur pula botol air pada azie. belom sempat azie menyambutnya ada pula seekor lipas melepasi kaki azie, dengan spontan azie menjerit ketakutan. desmond yang cemas
memeluk azie dengan erat smbil menenagkan azie.
"awak lipas dah pergi lah.." kelihatan muka desmond cemas dan kekalutan.
"awak saya takut lipas" azie yg kemerahan mukanya hanya menundukkan kepala yg terasa malu. desmond hanya ketawe dengan tingkah laku azie yang tak ubah seperti melihat hantu. azie menarik masam muka apabila ditertawakan...


"arghhhh des.. indah sangat kenangan kita. saya tak mampu lupakan awak dlm masa sekelip mata. untuk menyakiti awak ataw membenci awak jauh sekali. segala yg kita telah lalui amat membahagiakan. maafkan saya terpaksa melangkah pergi. ini semua untuk keluarga awak dan kebahagiaan kita bersama. walau hati saya berat saya harus kuat kan juga demi melihat awak sekeluarga bahagia. maafkan saya......"
azie berlalu pergi meninggalkan tasik yg dipenuhi dengan kenangan yang susah untuk dilupakan.....



"azie..." terdengar suara yang amat dirindui..
"des.... apa awak buat kat sini?" azie yg kehairanan dengan kehadiran desmond yang tak dijangka.
"kenangan kita yang bawa saya kesini" ringkas jawapan yang diberikan. ternyata desmond juga seperti azie yang tak boleh melupakan kenangan. azie hanya diam seribu bahasa. rasa serba salah tiba2 hadir dlm sanubari.

"kenapa harus ini berlaku dlm hubungan yg awak agong kan azie? apa silap saya? cuba awak ckp pada saya? jika ada ruang dihati awak untuk saya perbetul kan mana yang silap azie" bahu azie digenggam erat. matanya tepat memandang azie.
"des... bukan salah apa2 pada diri awak. awak teramat baik untuk saya. untuk melukai awak satu benda yg x mampu saya lakukan. namun keputusan saya ini bukan ada kesilapan sapa2 antara kita, saya lakukan ini semua untuk kebaikan family awak juga. percayalah des satu hari nanti awak akan tahu dan kebahagiaan akan hadir dalam family awak..." dengan esakan azie melarikan kerna tak sanggup lagi melihat dan mendengar rayuan desmond. rayuan desmond akan membuat azie lebih sedih dan terluka.


mungkin waktu ini desmond tak paham apa yang berlaku. namun untuk azie menceritakan pada desmond akan perjumpaannya dengan kakak desmond tak mungkin akan berlaku. azie tahu kakak lina mahukan yang terbaik untuk adiknya.

"azie.. akak tahu azie sayangkan desmond. namun azie kena ingat dan pikir perbezaan agama kita. azie melayu islam manakala kami kristian iban. amat ketara azie. azie pun tahu ayah kami tiada lagi hanya kami ber3 sahaja. mak, akak dan des. akak tak nak kehilangan desmond bila dia dh memeluk islam. azie pun muda dan cantik pikirlah masa depan. akak harap azie akan lakukan untuk kebahagiaan kami."
inilah antara sebab azie terpaksa melepaskan desmond. betapa susahnya untuk melupakan kenangan yg indah. tak semudah membeli baju dipasar raya.

1 comment:

  1. nk baca tp lagu tu mcm kacau je.
    kalau ad butang pause ok gak.
    asyik kne off volume sdrk.

    ReplyDelete